تحرک بیشتر، پروفایل چربی خون افراد مبتلا به دیابت نوع 2 را بهبود می بخشد

بر اساس مطالعه‌ی محققان استرالیایی داشتن تحرک در طول روز، به بهبود ترکیب چربیهای خون افراد مبتلا به دیابت نوع 2 کمک می‌کند.

نتایج این مطالعه که در مجله‌ی Clinical Endocrinology and Metabolism  منتشر شده است، نشان می‌دهد که ترکیب چربیهای خون افراد مبتلا به دیابت نوع 2 که دارای تحرک بیشتری در طول روز هستند نسبت به افرادی با زندگی کم تحرک، بهتر است.

 دکتر Grace نویسنده‌ی ارشد این مقاله از موسسه‌ی قلب و دیابت Baker و استاد دانشگاه Monash در ملبورن می‌گوید: یافته‌های اخیر ما این پیامرا تقویت می‌کند که از نشستن به مدت طولانی اجتناب کنید و راهی برای افزایش فعالیت بدنی در طول روز برای دستیابی به سلامت بهتر، بیابید. این یافته در راستای بیانیه‌ی اخیرا انجمن دیابت امریکا است که توصیه می‌کند در زمانهای نشستن طولانی مدت  با برخاستن از جا و انجام فعالیت ‌های سبک ورزشی هر 30 دقیقه یکبار، وقفه ایجاد کنید، این توصیه علاوه بر شرکت منظم در برنامه‌های ورزشی ساختارمند است.

 محققان با استفاده از تکنیک طیف سنجی جرمی، 338 گونه از چربیها را در نمونه‌های خون 21 فرد بزرگسال مبتلا به دیابت نوع 2 درهنگام 3 سناریوی مختلف بررسی کردند، این سه سناریو شامل:

·        بلند شدن از حالت نشسته تنها برای رفتن به سرویس  بهداشتی

·         3 دقیقه پیاده روی به ازای هر 30 دقیقه نشستن

·         انجام ورزش سبک شامل: زانو بلند و اسکات به مدت 3 دقیقه به ازاء هر30 دقیقه نشستن

نتایج نشان داد افرادی با ترکیب ناسالم‌تر چربیهای خون، دارای مشخصات التهابی بوده و فاقد آنتی اکسیدانهای لازم برای مقابله با این وضعیت هستند. این اثرات بویژه پس از صرف غذا بیشتر است، اما ویژگی‌های التهابی در این افراد، با انجام ورزشهای سبک مانند پیاده روی بهبود می‌یابد.

دکتر Grace گفت: ما پیش از این نشان دادیم که وقفه در زمانهای نشستن طولانی با فعالیت های سبک ورزشی پس از غذا، عوامل خطر بیماری قلبی و دیابت نظیر افزایش قند خون و فشار خون بالا را کاهش می دهد. مطالعات قبلی همچنین بر این واقعیت تاکید دارند که ترکیب بد چربیهای خون افراد مبتلا به دیابت نوع 2 منجر به التهاب و مقاومت به انسولین در این افراد می‌شود، اما فعالیت فیزیکی می‌تواند این شرایط را بهبود بخشد.

دکتر Grace افزود: ما دریافتیم که وقفه در زمانهای طولانی نشستن، سبب کاهش میزان چربیهایی در خون می‌شود که با خطر ابتلا به دیابت و عوارض آن ارتباط دارند. مطالعه‌ی ما نشان داد که ورزش ‌های ساده‌ی استقامتی یا حتی پیاده روی سبک، به طورکلی اثرات مفید مشابهی بر چریبهای خون دارند. دکتر گریس یافته‌های این پژوهش را در پیام ساده‌ی زیر خلاصه کرد:

"ایستادن، نشستن کمتر و حرکت بیشتر بویژه پس از صرف غذا".

منبع:

www.diabetes.co.uk/news/2017/mar/moving-more-benefits-blood-fats-in-people-with-type-2-diabetes-96078164.html